Shaking

cíl cvičení: trénink, uvolnění těla, objevení nových pohybů
počet účastníků: 2+
časová dotace (min): 40


Intenzivní pohybový trénink, vhodný na začátek zkoušky, se dělí do čtyř desetiminutových částí pomocí hudebních skladeb.

Na první část SHAKING je vhodné zvolit trance nebo jinou taneční hudbu. V této části se všichni snaží “naklepat maso”, pohybem jsou tedy všechny druhy třesu nebo rytmického pohybu. Je dobré účastníky upozornit na využití malých pohybů (třesu malíčkem u ruky) a nemožných ambicí (třesu čtvrtým žebrem).

Druhá část je VOLNÝ POHYB, hudbou může být např. jazzový koncert nebo skladby s rozvolněným rytmem. Všichni se během těchto deseti minut libovolně hýbou, dopřejí tělu cokoli, o co si řekne. Pohyb v prvních dvou částech by zároveň neměl být příliš pomalý, cílem je prohřát a uvolnit celou svalovou soustavu.

Třetí část je ZASTAVENÁ PÓZA. Účastníci si vyberou místo v místnosti a libovolnou pozici (kromě vleže), ve které setrvávají následujících deset minut. Očima se zabodnou do jednoho bodu. Vhodný podkres pro tuto část je klasická nebo experimentální hudba, opera, atp. Žádný další pohyb v průběhu není povolen.

Poslední část je ZASTAVENÍ VLEŽE. Účastníci si lehnou na zem a se zavřenýma očima nehybně zůstanou celých deset minut. Vhodná hudba je cokoliv klidnějšího (podobně jako pro třetí část). Po uplynulých 40 minutách se účastníci pomalu zvedají ze země.


Toto cvičení musí vykonávat všichni přítomní, nikdo nesmí být pozorovatel, nikdo nesmí během něj vstoupit do místnosti. Účastníci jsou vyzváni k pozornému vnímání vlastního těla, snaží se nepozorovat ostatní. Nikdo z nich by zároveň neměl ze cvičení ani na chvíli vypadnout, a to ani kvůli pití nebo utření potu. Nezapomínejte na dech a zvuk s ním spojený. Hudba musí být dostatečně nahlas, světlo v místnosti, pokud možno, jemnější. Je nutné mít všechny skladby sestříhané do jednoho tracku, aby nikdo z účastníků nemusel přerušovat cvičení. Důkladné protažení před a po tréninku je nezbytné.


pozn. Trénink je na poprvé fyzicky hodně náročný, proto mají účastníci tendenci se při něm šetřit nebo pozorovat dění okolo, čímž se ochuzují o výsledný efekt.

zdroj: Autorem tréninku je francouzský choreograf Boris Charmatz.

Komentáře